Keliaudami viešuoju transportu dažniausiai galvojame apie savas problemas, planus, savijautą. Tenka pripažinti, kad retai pagalvojame apie nematomus pagrindinius veikėjus, kurių dėka mes turime galimybę nuvykti ten, kur mums reikia. Kartais greitai ir patogiai, kartais vėluojant ir nekomfortiškai. Atsitinka atvejų, kai dėl prasto vairavimo keleiviai įpratę besti pirštu į vairuotoją, rašyti skundus. Tačiau ar pagalvojame, kas dedasi autobusų vairuotojų darbe?
„Tokia darbo laiko apskaita, kaip „Kauno autobusuose“ gali pakenkti darbuotojams“
Naujienų portale „LRT.lt“ pasirodė straipsnis apie darbo sąlygas „Kauno autobusų“ įmonėje. Pagal straipsnio informaciją, darbe vyrauja vairuotojų nepastovumas ir didelė kaita. Dėl to darbuotojai, vairuojantys autobusus, yra priversti dirbti keliais grafikais be pietų pertraukos, kankinami nežinia, kiek laiko reikės dirbti sekančią dieną. Apie poilsį savaitgaliais – galima tik pasvajoti.
Pasak įmonės vadovo, dėl vairuotojų stygiaus siūloma dirbti viršvalandžius, už kuriuos sumokama. Verta paminėti, kad „Kauno autobusų“ įmonėje yra įvesta suminė darbo laiko apskaita, todėl darbo ir poilsio laikas yra skaičiuojamas kitaip, nei įprastuose darbuose. Lietuvos profesinė sąjunga „Sandrauga“ visada laikėsi neigiamos pozicijos dėl suminės darbo laiko apskaitos įvedimo. Pasak profsąjungos pirmininko Kęstučio Juknio, „Tokia darbo laiko apskaita turi būti įvesta tik ten, kur negalima sudaryti darbo grafikų ir ten, kur yra nepertraukiamas gamybos procesas ar technologija. Visada laikysimės pozicijos, kad suminė darbo laiko apskaita turi būti įvesta tik tuo atveju, jeigu tai yra suderinta su profesine sąjunga“. Pasak pirmininko, tokia darbo laiko apskaita, kaip „Kauno autobusuose“ kenkia darbuotojams, jų sveikatai – tiek fizinei, tiek psichinei. Dėl tokios sistemos, gali būti prarandamas poilsis, sunku planuoti laisvą laiką su šeima, draugais ar tiesiog laiko sau, pomėgiams.
„Autobusų vairuotojai galimai jaučiasi fiziškai ar psichiškai blogai“
LRT.lt straipsnyje minima, kad „Kauno autobusų“ darbuotojai, dėl patiriamo didžiulio mobingo ir sunkių darbo sąlygų, negali normaliai dirbti ir dėl to dažniausiai išeina iš darbo. Teigiama, kad darbo užmokestis, palyginus su atitenkamu krūviu, yra neadekvatus. „Tam, kad įmonė užpildytų grafikus, vairuotojams atimama poilsio diena“. Taip pat straipsnyje rašoma, kad anksčiau vairuotojai savo grafiką žinodavo 3 dienas į priekį, o dabar jie nežino, kaip dirbs sekančiomis dienomis, o tai yra Darbo kodekso pažeidimas. Remiantis LR Darbo kodekso 115 str. 2 dalimi, „Darbo (pamainų) grafikai pranešami darbuotojams ne vėliau kaip prieš septynias dienas iki jų įsigaliojimo“.
Tai, kas šiuo metu galimai vyksta „Kauno autobusuose“ – nėra normalu. Kiekvienas darbuotojas nusipelno pagarbos ir tinkamų darbo sąlygų, kad ir kokį jis darbą bedirbtų. Galbūt dėl to pasitaiko atvejų, kai autobusų vairuotojai galimai jaučiasi fiziškai ar psichiškai blogai, nekokios nuotaikos ar prastai valdo viešojo transporto priemonę. Jie gali būti veikiami nuolatinio streso, spaudimo, pervargimo ar net kankinimo, kad tik išdirbtų jam paskirtą grafiką, o tai neturėtų būti jokiame darbe.
Giedrius Katkauskas
(parengta pagal LRT.lt straipsnį)