VIENINGAS STREIKAS – JĖGA !

2_1_5

Automobilių gamintojų profsąjungos pradėjo precedento neturintį streiką prieš visus tris didžiuosius automobilių gamintojus Jungtinėse Amerikos valstijose (CNN 2023 m. rugsėjo 15 d., penktadienis)

Susijungusios profesinės sąjungos streikuoja prieš „General Motors“, „Ford“ ir „Stellantis“ – tai pirmas kartas istorijoje, kai vienu metu streikuojama prieš visus tris Amerikos automobilių gamintojus, priklausančius profesinėms sąjungoms.

Penktadienį darbuotojai išėjo iš trijų gamyklų – po vieną iš „didžiojo trejeto“ automobilių gamintojų – Misūryje, Mičigane ir Ohajuje. Piketuotojus pasitiko sveikinimo šūksniai, kuriuos palydėjo ženklais mojuojantys profsąjungos nariai.

Savo tikslinį streiką trijose gamyklose profsąjungos pavadino… „atsistatydinimo streiku“, kurį pavadino strategiškai – „nauju požiūriu“ į išėjimą iš darbo.

„Laikui bėgant, daugiau vietinių įmonių gali būti pakviestos „atsistoti“ ir prisijungti prie streiko“, – profsąjungos nariams sakė streiko organizatoriai. „Tai suteikia mums maksimalią įtaką ir didžiausią lankstumą kovoje dėl sąžiningos sutarties kiekvienoje iš trijų didžiųjų automobilių gamintojų.“

Iš viso iš darbo išėjo mažiau nei 13 000 iš 145 000 UAW narių.

Streikas prasidėjo po to, kai automobilių gamintojai pasišaipė iš ambicingų profsąjungos reikalavimų padidinti darbo užmokestį, išmokas ir apsaugoti darbo vietas jos nariams. Visiems trims automobilių gamintojams pranešus apie rekordinį arba beveik rekordinį pelną, profsąjunga stengėsi susigrąžinti daugybę lengvatų, kurių buvo priversta atsisakyti daugiau nei prieš dešimtmetį, kai bendrovėms trūko pinigų ir jos buvo atsidūrusios ant bankroto ribos.

Visi automobilių gamintojai pasiūlė profsąjungai dviženklį atlyginimų padidinimą, tačiau to nepakako profsąjungos derybininkų reikalavimams patenkinti.

„Jei mums reikės išeiti į gatvę-mes taip ir padarysime. Turime parodyti bendrovėms, kad esame pasirengę prisijungti prie streiko, kai tik apie tai bus pranešta. Ir turime parodyti pasauliui, kad mūsų kova yra teisinga kova“.

Profsąjunga streikavo nepaisydama bendrovių pasiūlymų  padidinti valandinį darbo užmokestį iki 20 %. Ji pradėjo derybas, reikalaudama iš karto padidinti atlyginimą 20 proc. ir dar keturis kartus po 5 proc. per visą sutarties galiojimo laikotarpį.

Profsąjunga taip pat reikalavo grąžinti pragyvenimo išlaidų koregavimą (COLA), kurio neteko pagal 2007 m. sutartį, kad būtų apsaugoti nuo didesnių kainų. Profsąjunga teigė, kad dėl infliacijos pastaraisiais metais realus darbo užmokestis sumažėjo, nors bendrovių pelnas buvo rekordinis arba beveik rekordinis, o automobilių gamintojų vadovų atlyginimai išaugo iki 40 proc.

Profsąjunga taip pat nori, kad būtų nutrauktas priverstinis viršvalandžių darbas. Pagal sutartį, kuri baigėsi ketvirtadienį, darbuotojai galėjo būti priversti dirbti septynias dienas per savaitę kelis mėnesius. Be to, profsąjunga nori, kad būtų apribotas arba nutrauktas laikinųjų darbuotojų, kuriems mokama maždaug pusė to, ką gauna vyresnieji darbuotojai, samdymas.

UAW taip pat reikalauja daugiau laisvo laiko, be kita ko, kelia idėją dėl keturių dienų 32 valandų darbo savaitės, nesumažinant atlyginimo.

Tačiau vienas svarbiausių derybų klausimų yra profesinės sąjungos susirūpinimas dėl darbo vietų mažinimo ir gamyklų uždarymo. Profsąjungos duomenimis, trys automobilių gamintojai šiame amžiuje jau uždarė 65 gamyklas dėl automatizacijos, užsakomųjų darbų ir rinkos dalies praradimo, kurią užima automobilių gamintojai, nepriklausantys profsąjungoms.

„Lietuvos profsąjungoms tai geras pavyzdys, kad tik susivienijus, o ne pavieniui galima pasiekti norimo rezultato“,– pažymi Lietuvos profesinės sąjungos ,,Sandrauga“ pirmininkas Kęstutis Juknis. „Apjungimas bendrai kovai, pagrindinių tikslų iškėlimas, jungtinio streiko komiteto sudarymas, strateginės patirties pritaikymas reikalauja daug laiko ir pastangų. Automobilių gamintojų profsąjungos strategavo ir derino savo veiksmus, todėl ir rezultatas tikrai bus“,- sakė LPS ,,Sandrauga“ vadovas.

 

Pagal užsienio spaudą, parengė Rūta Gelžinė