Esant infliacijai, įmonės mažina paslaugų apimtis ir kokybę. Tai vadinama taupymu, ir jūs galite to net nepastebėti. Produktai lentynose kiekybiškai mažėja, tačiau jūs mokate tą pačią kainą: ši praktika vadinama „susitraukimo infliacija“. Tačiau įmonės ne tik mažina produktų kiekį, bet ir mažina savo paslaugų kokybę ir prieinamumą, nors kainos išlieka stabilios. Tai vadinama „taupymu“, ir nors pokyčiai kartais būna dideli, jie dažnai lieka nepastebėti. Įmonės „taupo“ produkto ar paslaugos kokybę. Kadangi žaliavų kainos didėja dėl infliacijos, įmonės taupo, išleisdamos mažiau paslaugų ar medžiagų, kad išliktų pelningos, ir tai mažina išlaidas, kurios perkeliamos klientams, nors kainos išlieka stabilios.
Keliose pramonės šakose taupoma,… tačiau dauguma vartotojų neskuba pastebėti šios tendencijos. Taip yra todėl, kad tai pastebėti realiuoju laiku yra sudėtingiau. „Kokybę vartotojams kartais sunku pastebėti“, – sako JAV universiteto žemės ūkio ekonomikos docentas.
Maisto prekių parduotuvėse dabar įprasta, kad pirkėjai prie kasų patys susideda prekes į maišelius, užuot prašę, kad tai už juos padarytų pardavėjas. Visame pasaulyje padaugėjo savitarnos kasų ir sumažėjo darbuotojų, padedančių pirkėjams susimokėti – kai kurie vartotojai šį pokytį supranta kaip aptarnavimo kokybės pablogėjimą.
Maisto prekių parduotuvėse taip pat gausu taupymo. Maisto produktų gamintojai, siekdami sumažinti išlaidas, mažina ne tik produktų dydį ir kiekį, bet ir jų kokybę. Dažnai brangūs, aukščiausios kokybės ingredientai keičiami pigesniais, prastesnės kokybės ingredientais, o kainos lieka tokios pačios arba net padidėja. Pavyzdžiui, siekdami sutaupyti, kai kurie ledų gamintojai savo gaminiuose sumažino dalį brangių pieno riebalų, vietoj jų į produktus įtraukdami „kitus ingredientus, įskaitant vandenį ir kitus pieno komponentus, taip pat saldiklius.“
Aptarnavimas restoranuose taip pat atrodo lėtesnis, tai nėra pavienis reiškinys. Dėl darbo jėgos trūkumo ir plačiai paplitusio aptarnaujančio personalo perdegimo maitinimo įstaigose, aptarnavimas sulėtėjo ir tapo prastesnis nei įprasta. Kitose svetingumo sektoriaus srityse viešbučiai išlaiko stabilias kambarių kainas, tačiau kambarių tvarkymo paslaugas siūlo tik paprašius.
Kol kas taupymo ekonomikos sąlygomis vartotojai turi būti itin išradingi ir išmanantys, kad gautų kuo didesnę naudą iš prekių ir paslaugų. Tačiau ne visos viltys dėl geresnės kokybės ir aptarnavimo yra prarastos. Konkurencija, ypač tose pramonės šakose, kuriose aukštesni standartai yra labiau pastebimi ir būtini, reiškia, kad „kokybės rinka“ egzistuos. Paprasčiausiai kai kurios įmonės, norėdamos išsiskirti, rinksis aukštesnę kokybę nei jų konkurentai, tačiau vartotojams už aukštesnės kokybės produktus gali tekti mokėti brangiau. Taigi kalbant apie didesnę kainą už pasiektą kokybišką produktą ar paslaugą, galima teigti, kad infliacija turi tendenciją didėti.
Pagal užsienio spaudą parengė Rūta Gelžinė